Followers

Carian Dalam Blog Ini

Friday, November 1, 2013

Syair Pak Jaga.

Syair Pak Jaga.

Di malam hari aku termenung
duduk berteman sekaki payung
menggigillah badan dingin menghitung
bantal di rumah menyeru kunjung.

Apa nak buat tugas memanggil
walaupun sejuk badan menggigil
mata yang layu terpaksa dijegil
demi anak-anakku relalah aku berdegil.

Wahai kauhujan segera berlalu
aku menyeru di angin lalu
datang kembali bila kualu
kalau kaudegil nanti kupalu.

Beginilah nasib kehidupan pak jaga
orang membuta aku berjaga
kedai dah tutup tekakku dahaga
mana nak cari di malam curiga.

Kopi-o kubawa habisnya sudah
yang tinggal hanya si air ludah
bebudak yang lalu aku menadah
kirimkan aku kopi-o berpurdah.

Jam di dinding lambat bergerak
menyeksa mataku berbulukan merak
tiadalah kawan untukku berborak
kopi-o kupesan mungkinkah berkerak.

Memang pernantian satu penyiksaan
bila yang dihajat tidak kesampaian
bagai menanti gugurnya buah ke ribaan
entah bila gugurnya dalam pernantian.

Akupun pulang di embunan pagi
sambil mengetap seluruh gigi
kopi kutunggu tak sampai lagi
kalau begini baik aku yang pergi.

Aku kembali bertugas jam sembilan
mata mengantuk kugagahkan jalan
mengharap kiriman tergantung bersimpulan
kutinggalkan di rumah segala bekalan.

Namun hampa hati terasa
tersenyum ketat beralas bahasa
kopi-o kelat aku tak rasa
terlupa pesanan mereka perkasa.

Inilah syair nasib pak jaga
kini kukias di kalam pujangga
bukan simpati ingin kuduga
harap difaham pembaca geliga.

Seteguh beringin di derap pagi,
Sigai penunggu si buah anggur;
Sungguh tak ingin mengharap lagi,
Bagai menunggu buah tak gugur.

Sazalee Sulaiman ... 25/10/2013
Nilai, Negeri Sembilan.

No comments:

Post a Comment