Followers

Carian Dalam Blog Ini

Monday, November 26, 2012

~♥ Hakikat ♥~

~♥ Hakikat ♥~

Hakikat nan hakiki
walau alaf tidak terkira di hujung jemari
namun aku tetap akral
memanji di muncah Himalaya
mercu dengan mentera di atas altar
dengan taburan bunga nan mewangi
sejirus kasturi dimandi
mengosek hati nan jiwa yang kiruh
di waktu berkhali tiada berteman
barangti belanar umpama mengimbau namaku
bersuji timbul di atas tanah
dengan ukiran nama tanpa berwajah
walau jerih tiada kelihatan
inilah kendala aku mengharungi
biar abar sebesar tembok China
tidak aku acak kerana ikralku pada cintamu
dan bukan aku almukhalis
namun aku tetap memegang teguh cinta setia
yang Esa Alhadiat menentukan semua

Kata Bantu :

Alaf - jangka masa seribu tahun
akral - janji dengan bersungguh-sungguh
Muncah - puncakl menara
Mercu - melempar-lempar
Kosek - usik
Kiruh - kacau tidak tenteram
Khali - sunyi
Barangti - rindu dendam
Imbau - seru
Bersuji timbul - bersulam timbul
Jerih - payah
Kendala - rintangan
Abar - halangan
Acak - terburu-buru
Ikral - sumpah
Almukhalis - penyelamat
Alhadiat - Allah

~ Nukilan Pena Ilhamku - kpota singa
~ 26/NOv/2012
~ 1:15pm

No comments:

Post a Comment