Followers

Carian Dalam Blog Ini

Sunday, October 13, 2013

Kuberikan kemaafan

Kuberikan kemaafan

Aku menentang arus
Lazimnya orang yang melakukan kesalahan
Yang memohon kemaafan
Kebiasaannya orang yang tersedar
yang menghulurkan kemaafan

Tapi
Kuberikan kemaafan untukmu
Andai ia bisa mengubahmu menjadi manusia
yang sempat bertaubat
Andainya ia bisa menukarkanmu
Menjadi manusia bermaruah
Andainya ia bisa menjadikan
Kamu insan yang kamil
Di sisi Allah

Lantaran
Aku juga sedar diri
Sama macam kamu
Punya sejarah diri
Melakukan kesilapan selagi hidup
Tapi mereka yang kusakiti
Sudikah memaafkan aku
Sebelum nyawa bercerai dari badan?

Ikhlaskah kemaafanku
Hanya Allah yang tahu
Bila diingat segala sakitnya
Jiwaku dirodok belatimu
Seminit kuberikan kemaafan
Sesaat pula terlerai dendam kesumat
yang tertanam
Bertahun lamanya

Aku redha
Andainya
Kemaafan yang kuberi
Tidak dapat membeli hatimu kembali
Kerana cintaku bukan untuk didagangkan

Maka
Setelah kemaafan kuberikan
Hati tenanglah
Aku pasrah
Bahagialah kamu dengan dia
Yang kaupilih

Aku sayang kamu
Itulah sumpah keramatku.
Aku janji.

CMA
1.36 tengah hari
031013

No comments:

Post a Comment