Followers

Carian Dalam Blog Ini

Saturday, November 3, 2012

MALAM DURJANA

MALAM DURJANA

"Di dalam dunia ni tak ada satu benda pun yang percuma", katanya dengan tegas. Suaranya bagaikan halilintar membelah bumi. Begitu kuat kedengarannya di ruangan pejabat penuh dengan meja-meja bisu sebagai penonton. Degup jantung terhenti dan peluh menitik di dahi.

Mata melirik memandang jam tangan. Pukul sebelas malam. Benih penyesalan mula tumbuh seperti cendawan selepas hujan. Tuhan, saya hanya mahu menyiapkan tugasan kerja yang perlu dihantar segera esok. Jika saya tahu ini yang akan terjadi, lebih baik awal-awal tadi saya mengikut rakan sepejabat yang lain minum di kopitiam. Mereka semua tentunya sedang enak menikmati kopi panas berserta roti bakar sambil bersembang kosong pada waktu ini.

"Hei!!! Tumpukan perhatian!' bentaknya kasar. Air liur seakan tersekat di kerongkong.

Malam durjana yang seakan tiada akhirannya. Kalaupun dia tidak membunuh saya dengan kedua tangannya, pasti saya akan tetap mati kerana kitaran kardiak terhenti.

Apa agaknya yang akan dia minta sebagai tukaran? Kalau dalam buku cerita dongeng kanak kanak, pasti apa yang akan dia minta nanti adalah sesuatu yang melampaui kemampuan saya. Adakah dia akan meminta pengabadian roh saya sebagai galang ganti?

''Nah, kamu ambil pisau ni dan potong jari kelingking kamu sekarang'', katanya.

Tersentak. Terbeliak mata. Terlopong mulut. Dagu seakan mahu terlucut dari rahang. Dia mahukan jari saya? Tanpa berkelip, saya memandang tepat ke wajahnyai. Dia sememangnya setan bertopengkan manusia. Kaki dan tangan menggeletar kuat.

"Hahaha, Memang senang membaca reaksi kamu. Aku dah kata yang aku ini bukan hantu. Apa sangat yang aku hendak buat dengan jari kamu itu. Aku tak mintak apa-apa kecuali beberapa syarat yang perlu kamu setujui" sambung makhluk itu lagi.

Sememangnya malam ini adalah malam yang hitam. Kesedaran diri hilang. Pitam..

-LM/HN 03112012-
:) Percubaan menulis cerita seram.. :)

No comments:

Post a Comment