Followers

Carian Dalam Blog Ini

Sunday, November 25, 2012

BEGINILAH NASIBKU

BEGINILAH NASIBKU

Dulu tidurku di atas hangat tilam cinta
dibina pangkin direntang kasa yang renta
menunya nasi berulam keropok tuna
suamnya air ditapis manja
dihidang mesra dalam bejana

Aku selalu dijulang dipuji
kerana kecekapanku mengejar pencuri
yang menerobos kawat berduri
ketika majikanku diulit mimpi

Aku selalu disanjung dipuja
sering diajak berburu di rimba perkasa
bijak menjejak langkah fauna
rusa pelanduk landak berduri
semuanya tersungkur menyerah diri

Khilafku sedikit cuma
akibat mencuri sekeping roti perata
membunuh seekor ayam belanda
lantas aku dicaci dinista
bergegarlah teratak hiba
merataplah pangkin setia
aku diusir penuh hina

Dari lorong-lorong lara
merentas hamis longkang nestapa
merobek rakus kantung-kantung duka
di situlah aku diserkap ditawan
kononnya akulah haiwan menjijikkan
akulah pencemar persekitaran

Beginilah malang nasibku yang menimpa
ada kalanya manusia lupa membalas jasa.

SMK Serian

No comments:

Post a Comment