Followers

Carian Dalam Blog Ini

Thursday, September 26, 2013

Tiga Kali Mimpi

Tiga Kali Mimpi

Sebelum serunya memanggil
Untuk meninggalkan kami,
Aku mimpikan nenda tiga kali
Bulan June
Bulan Julai
Bulan Ogos
Dalam mimpiku
Situasi sedih yang sama
Abahku dan makcikku
Meratapi nenda;
Aku bangun dari tidur
Aku sempat mendengar esakanku
Rupanya dalam mimpi
Aku juga menangis
Dan esakku terbawa hingga terjaga;
Siapa sangka semua itu berlaku?
Tanggal 16.09.2013
Ketika bumi Sabah dan Sarawak
Menyambut kemerdekaan ke-50 tahun;
Kami dikejutkan satu berita sedih
Tepat jam 7.00 petang
Nendaku menghembuskan nafas terakhir
Ketika nenda nazak
Nama abahku disebut;
Anak-anak, cucu-cucu
Cicit-cicit berkumpul
Dalam perkabungan;
Pada masa sakitnya
Nenda sempat memelukku
Mencium dahiku
Ketika aku menjaganya
Dan nenda berkata
Cucuku akan bermimpi
Tiga kali
Itu petandanya
Aku akan diusung pergi
Dalam sedetik waktu lagi;
Aku tahu ada kebenaran
Di sebalik kata-kata nenda
Aku melayangkan sekalam doa
Agar nendaku baik-baik saja
Tapi
Siapa sangka?
Semuanya telah berakhir?
Dan mimpiku
Benar.

Semoga nenda berada dalam kalangan
Mereka yang beriman....

Ilham Minda,
Precious Hope
23/09/2013

No comments:

Post a Comment