Followers

Carian Dalam Blog Ini

Sunday, September 22, 2013

KEMILAUNYA SUDAH LAMA PUDAR

KEMILAUNYA SUDAH LAMA PUDAR

Dalam debar rindu yang sakit
aku merenung seraut wajah
yang hilang warna asalnya
di balik resah semalam
seakan ada serpihan kaca
melukakan dan menyakitkan.

Dalam kemilau kaca yang berserakan
tidak kutemukan lagi sebuah kemungkinan
biiarpun sudah sekian lama aku menagih
sebuah janji yang berdarah.

Andai masih punya kesempatan
aku ingin kembali menyaksikan
warna kilauannya menerangi ruang hati
memantulkan cahaya hakiki
tanpa memperdayakan aku
dengan sumpah kepalsuan
di balik tajamnya serpihan janji.

Saat aku berdiri di pinggir sepi
tidak terlihat jernih warna kaca
kerana kemilaunya sudah lama pudar
ditenggelami lumpur dusta
di bendang kepuraan
biarpun serpihannya masih ada
melekat di kaki kesal.

Kini aku menjadi takut
andai seraut wajah itu akan terus
hilang meninggalkan parut
di bibir sengketa.

SZA KAM
Tapah 5.9.13

No comments:

Post a Comment