Followers

Carian Dalam Blog Ini

Monday, October 22, 2012

SELEPAS HUJAN TEDUH

SELEPAS HUJAN TEDUH

Andai ditanya banyak manakah airmata yang telah mengalir dari sepasang mata ini, pasti tidak akan ada jawapannya. Tidak akan tersukat. Yang nyata, jumlahnya pasti lebih banyak dari air hujan yang turun mencurah membasahi bumi. Mungkin juga lebih banyak dari air di Lautan Pasifik. Mengalir laju bersama seisi semesta yang bertasbih di penghujung malam..

Sesungguhnya Tuhan Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Satu waktu diturunkan ujian yang amat hebat, hingga diri tertimbus di dalam selut. Seksanya mengumpul tenaga dan kekuatan jiwa untuk berenang ke atas, merangkak, bertatih dan berjalan semula.

Satu waktu yang lain pula, Tuhan hadiahkan matahari dan pelangi yang sangat indah hingga terhapus segala duka, terlerai segala bebanan. Roda kehidupan seakan berputar 360 darjah. Dari kepompong kesedihan, terbang keluar seekor rama rama dengan kepak pelbagai warna, hatinya penuh harapan, jiwanya penuh ketabahan. Dan kami ditemukan di satu selekoh kehidupan.

Andai hendak diukur berapa banyak cinta ini buat dirinya, pasti juga tidak akan terukur. Kerana cinta ini telah sebati. Rasa ini telah terpahat selama lamanya di hati. Pelbagai panorama kehidupan telah kami lihat dan lalui bersama. Tak mungkin akan goyah satu perasaan ini. Tidak mungkin juga akan terhapus oleh jarak dan waktu.

Mata memandang wajah sidia yang sedang memandu. Ada senyuman terlukis di bibir. Saya yakin pada dia..yakin juga pada perasaan saya padanya. Segalanya semakin nyata.

Kadang-kadang Allah hilangkan sekejap matahari kita, lalu DIA datangkan guruh dan kilat yang menggerunkan. Namun selepas hujan teduh, udara akan terasa lebih segar, flora dan fauna bangkit mekar dan harapan berbunga semula..

-LM 22102012-

No comments:

Post a Comment