Followers

Carian Dalam Blog Ini

Wednesday, October 3, 2012

NILAI PERSAHABATAN

NILAI PERSAHABATAN

Waktu menguji kita..bila ada keraguan dihatimu..

******************************

Saya terdiam seketika bila membaca coretan yang dikirim buat saya.

Katanya saya bukan sahabat yang baik seperti yang disangkakan. Malah, saya bukan lagi seorang yang patut dipanggil sahabat. Katanya lagi, sahabat sebenar tidak akan membuang sahabat yang lain setiap kali bila ditimpa masalah. Apa guna 'persahabatan' andai tidak diberikan kepercayaan untuk bersama dalam senang dan susah. Seandainya saya merasakan saya menyusahkan dia, adakah saya juga selama ini merasakan dia menyusahkan saya apabila dia berkongsi masalahnya dengan saya?

Berat terasa tuduhan tersebut. Sakit, pedih, berdarah.

Bagaimana dapat saya menerangkan agar dia faham bahawa saya sememangnya tidak mahu menyusahkan dia. Pada saya, masalah yang tiba dengan bertali arus itu sesuatu yang saya perlu selesaikan sendiri kerana ianya tiada kena mengena dengan dirinya.

Bila masalah terlalu berat untuk saya pikul, maka saya memilih untuk menyepi.Saya memilih untuk mendiamkan diri. Malah saya memilih untuk lari jauh darinya sehingga segalanya selesai. Egokah saya kerana ingin selesaikan segalanya sendiri? Tidak. Saya hanya seorang yang bertindak mengikut emosi dan bukan rasional fikiran. Betul kata orang, ikutkan rasa, binasa. Ikutkan hati, kelak akan mati.

Andai saya dapat berbicara dengannya, akan saya khabarkan padanya bahawa saya hanya ingin memulihkan semangat yang hilang. Bukan membuang rakan. Saya mencuba setiap pintu yang ada di ruang sempit ini. Siapa tahu salah satu pintu akhirnya mungkin akan terbuka.

Selamat tinggal bungaku
Aku bermohon pergi dahulu
Terima kasih seruan ku
Jasa mu untuk diri ku

Ke timur atau ke utara
Tak tentu dimana nak tujukan
Setitik airmata
Dititiskan dibuang jangan

Sekiranya aku masih
Berada nun jauh di balik awan
Salam yang bahagia
Khabar yang gembira ku kirimkan

Inikah akhir bertemu
Bila nian kan berjumpa lagi
Ingatlah pesananku
Jaga baik dirimu sendiri.

No comments:

Post a Comment