Followers

Carian Dalam Blog Ini

Thursday, March 28, 2013

INTROSPEKSI (II)

INTROSPEKSI (II)

Adakalanya, kita rasa yang kita telah cukup banyak memberi dan mengalah. Mungkin kita betul berdasarkan apa yang kita rasa. Namun ada kemungkinan kita juga ada melakukan kesalahan pada pandangan matanya.

Mungkin dia juga mempunyai perasaan yang sama. Ada rajuk dan ada hati yang terguris tapi tidak dinyatakan. Mungkin telinga tidak mendengar lagi apa yang dikata. Hanya penuh dengan pemikiran dan bisikan hati sendiri. Adakalanya kita ingin memberi penyelesaian namun sebenarnya kita hanya menambah kekusutan.

Adakalanya, kita cuba untuk prihatin, cuba memberinya jalan keluar. Namun dia terasa yang kita menghimpit dirinya ke penjuru, menekan perasaannya. Adakalanya kita cuba membantu dengan memberi jawapan, namun hasilnya hanya menambah persoalan di ruang mindanya.

Adakalanya, kita rasa yang kita telah mencuba yang terbaik yang kita mampu lakukan. Namun dia pula menafsirkan sebaliknya. Niat yang baik disangkakan ada tersorok tujuan tertentu. Semakin dicuba membetulkan keadaan, semakin kusut segalanya. Keikhlasan disangka mengambil kesempatan. Berlembut, di anggap lemah. Bertegas dianggap melawan. Berkeras, dikatakan diluar kebiasaan.

Pergolakan.

-LM/HN 30042012-

No comments:

Post a Comment