Followers

Carian Dalam Blog Ini

Wednesday, December 19, 2012

~~Bahasa dan Seniku Seiring~~

Liza Isma

~~Bahasa dan Seniku Seiring~~

Aku ingin menjadi pujangga,
aku juga ingin menjadi pendeta bahasa,
aku ingin mendaulatkan bahasa,
aku juga ingin martabatkan seni budaya....
dan aku mahu keduanya seiring bersama,
berganding bahu menjulang piala..


Dalam leka bermadah kata
dalam leka meluah makna
dalam asyik melepas layar aksara,
dalam asyik mengemudi bahasa,
biarlah aku menjadi pemuisi biasa,
biarlah metaforanya lengkap senada,
bait-bait kata tersusun indah,
terlakar dalam tatabahasa nan nyata,
biarpun personafikasi membias makna
namun, rentak bahasaku perlu senada
agar bahasaku terus berkembang megah
dengan seninya yang indah
melakar kata puitis nan bermakna biarpun dalam madah..

Liza Isma,
~Akan terus melakarkan bait kata dalam rentak puitis yang senada antara seni dan bahasa.

18122012/1040pm_Selasa.
DP.KL.

No comments:

Post a Comment