Followers

Carian Dalam Blog Ini

Sunday, December 30, 2012

Kagum


~ kagum ~

aku bukan penyair
bisa mengarap puisi indah berseri
kering kontang tasik ilmu
ceteknya penghayatan
kurangnya pergaulan
membaca buku sastera jauh sekali

bila kulihat
rakan-rakan penulis
kerusi dan meja
jam loceng, buah-buahan
turut menjadi bahan puisi
melihat pantai, lautan, bulan, bintang
indah lagi puisinya

tersentak aku
betapa jauhnya perjalanan ilmu
puisi dan seni
yang lahir dari jiwa dan penghayatan
bukan dari buku atau meniru
kerana minat
aku gagahkan juga untuk
turut serta walaupun sekadar
menumpang di dunia puisi

Jue Affendi
29.12.2012

aku bukan penyair
bisa mengarap puisi indah berseri
kering kontang tasik ilmu
ceteknya penghayatan
kurangnya pergaulan
membaca buku sastera jauh sekali

bila kulihat
rakan-rakan penulis
kerusi dan meja
jam loceng, buah-buahan
turut menjadi bahan puisi
melihat pantai, lautan, bulan, bintang
indah lagi puisinya

tersentak aku
betapa jauhnya perjalanan ilmu
puisi dan seni
yang lahir dari jiwa dan penghayatan
bukan dari buku atau meniru
kerana minat
aku gagahkan juga untuk
turut serta walaupun sekadar
menumpang di dunia puisi

Jue Affendi
29.12.2012

No comments:

Post a Comment