Followers

Carian Dalam Blog Ini

Sunday, December 30, 2012

BILA AKU BERPUISI

BILA AKU BERPUISI

Bila aku berpuisi
aku berbicara pada hati
bercerita pada nurani
biarpun terkadang emosi
melahirkan apa yang tersembunyi
bercerita tentang alam, tentang cinta
tentang Ilahi.

Bila aku berpuisi
hatiku tidak pernah berbagi
kerana ianya memang aku minati
mungkin dari azali
atau bila sudah kukenal hidup ini
dan mungkin juga bila diri ini mula menyintai
dan dicintai.

Bila aku berpuisi
kurasakan alam sekelilingku seolah sepi
sepertinya mengundang ilham menjengahkan diri
agar dapat kuberikan sepenuh konsentrasi
bagi membaitkan kata-kata yang berseni
untuk terus ditatapi dan dihayati
oleh mereka-mereka yang mengerti.

Dan bila aku berpuisi
diri dan jiwaku menjadi sebati!... .

Qalam Bertinta
30122012
0129am

No comments:

Post a Comment