Followers

Carian Dalam Blog Ini

Friday, October 11, 2013

Memori Kaki Berdarah

Memori Kaki Berdarah

Tari tintaku terhenti
Mataku terpaku
Pada deretan potret lama
Aku menggapai potret bingkai kayu
Coklat muda warnanya
Aku menatap wajah-wajah lama
Maka kenangan silam
Menjengahku seketika;
Dalam gelanggang permainan
Cari dan sorok
Engkau menutup mata
Membilang satu hingga sepuluh
Aku menyorok
Di sebalik pokok jati
Tiba masanya
Engkau mencari-cari kawan
Tapi engkau tidak temui aku;
Engkau resah sambil memanggil nama
Engkau terus mencari aku
Dan kautemui aku
Dengan darah mengalir di kakiku;
Engkau terlopong
Seraya menghimpun air mata
Engkau menggendong aku
Lalu cikgu datang
Membawa aku ke hospital;
Engkau diam terpaku
Lalu perlahan kaukatakan
‘Engkau tidak berdarah
Jika bukan salahku
Mengajak bermain cari dan sorok’
Aku tersenyum sambil berkata,
Bukan salahmu, bukan salahku
Hanya kebetulan aku terpijak
Botol kaca pecah yang dibuang
Di tepi akar pokok jati;
Penjelasan itu telah mengukir senyumanmu
Yang tidak pernah kulupakan sampai sekarang.

Ah,
Agaknya apa khabarmu
Di sana....

Ilham Minda,
Precious Hope
29/092013

No comments:

Post a Comment