Followers

Carian Dalam Blog Ini

Saturday, July 20, 2013

MENJAUHLAH KAMU DARI ANUKU.

MENJAUHLAH KAMU DARI ANUKU.

Maafkan aku
bicaraku mungkin agak sinis
tajamnya tidak berlapik
sarkastik pisau berkarat
berendaman kasturi bisa
berbirat, musibat, menghambat.

Ingin aku katakan
aku bukan berjenis krustasea
dari keluarga artopod
yang tiada bertulang belakang
melentuk liuk
di pangkuan jantan pemuas malam.

Aku juga bukannya araknid
jenis haiwan merayau
berpasang-pasang kakinya
mencari mangsa
untuk dihisap manis sumsum
di hamis kelangkang betina.

Aku umpama tabtibau
berkicau di dahan-dahan tinggi
berkepak ke sana ke mari
mencari ilham
buat santapan minda sepi
melayari mimpi.

Kerana itu
usahlah mendekati aku
dengan beragenda semalu
berduri tajam meracun tapak ilham
berbuluh kasap
hujung hilang pangkal lesap.

Kerana diriku
hanyalah seorang pujangga
tidak lebih dari itu
juga bukannya pemuas nafsu
insan-insan berkepialu
di otaknya, jerebu.

Usahlah mencuit anuku.

Sazalee Sulaiman ... 20/07/2013
Nilai, Negeri Sembilan.

No comments:

Post a Comment