Followers

Carian Dalam Blog Ini

Friday, December 21, 2012

AKU BUKAN SIAPA-SIAPA

AKU BUKAN SIAPA-SIAPA

Aku bukan pemuisi
lagi bukan pujangga seni
aku sekadar berbagi
di atas lembar-lembar kertas
kuusung di kala hati sendiri
jemariku menghias kata dan corakkan nada
kutebar umpama berbunga-bunga

corak gaya
lenggok kata
tidak seindah mana
di mana kesilapan ada
nampak dan tidak
sukar kujelaskan di mana
hanya yang tahu
menilai bahasa
menegur silap di mana

kurang ilmu dalam berbahasa
tidak sesekali menghina kata
apa lagi menjatuhkan
kata-kata
dalam martabatkan bahasa
ibunda

entah mengapa
tegar jemari menitip kata
tidur semua aku masih bermadah
entah apa
dalam terjaga
kugarap bila ilham terbit tiba-tiba
pantas jemari rancak menari
dalam alunannya

tanpa melodi dan irama
kususun kata-kata
dalam berlapik seribu daya
aku bertatih dalam mengeja
ada huruf tertinggal
maafku pinta

Eytajms
pena hatiku
21/12/12
Taiping

No comments:

Post a Comment